Arviointikriteerit ja oppimisen tavoitteet 5op -mooc-verkkokurssi
SYKSY 2021
Tervetuloa mukaan kurssille!

KURSSIn yleisesittely
Kohderyhmä: erityisesti perusopetuksen aineenopettajat ja aineenopettajaopiskelijat
Kurssin toteutus: MOOC-verkkokurssi
Kurssikuvaus: Kurssi johdattaa opettajat tarkastelemaan ja kehittämään omaa arviointiaan uudistuneen opetussuunnitelman arviointiluvun sekä uunistuneiden päättöarvioinnin kriteerien avulla. Kurssilla perehdytään tarkemmin oppiaineryhmittäin päättöarvioinnin kriteereihin, mikä tukee kriteeriperustaisen arvioinnin toteuttamista perusopetuksen arjessa. Kurssin kantavia teemoja ovat yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus arviointityön perustuna.
Kurssin suorittaminen: ennakkotehtävä, kolme kurssitehtävää ja vertaiskeskustelua MOOC-oppimisympäristössä, kurssikirjallisuuteen perehtyminen
ilmoittautuminen aukeaa myöhemmin
KURSSIN aikataulu ja rakenne
1. osio
-
päättöarvioinnin kriteerit
-
oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
2. osio
-
oppiainekohtainen arvioinnin ja päättöarvioinnin kriteerien tarkastelu
-
matematiikka
-
suomen / ruotsin kieli ja kirjallisuus sekä suomi / ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus
-
maantieto, biologia ja terveystieto
-
historia ja yhteiskuntaoppi
-
vieraat kielet ja toinen kotimainen kieli
-
kemia ja fysiikka
-
eri uskonnot ja elämänkatsomustieto
3. osio
-
arviointikriteerit osana monipuolista arviointia, arviointimenetelmiä ja tehtäviä
-
oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute
KURSSIN TAVOITTEEt
-
antaa teoria- ja tutkimuspohjaa arvioinnin kriteeripohjaiselle kehittämiselle
-
tukea arvioinnin yhdenmukaistamista tukevaa kehitystä perusopetuksessa
-
tarjota arviointiosaamisen reflektointiin ja kehittämiseen ja vertaisoppimiseen aikaa
-
tukea uudistuneiden päättöarvioinnin kriteerien käyttöönottoa osaksi omaa arviointityötä
Kurssin sisältö
-
oppimistavoitteet ja arviointikriteerit arvioinnin perustana
-
arvioinnin yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus
-
kriteeriperustaisen arvioinnin suunnittelu ja toteutus
-
oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien sanoittaminen oppilaalle ja huoltajalle
-
uudistuneet päättöarvioinnin kriteerit oppiaineissa
-
tavoitteiden vuosiluokkaistaminen
-
oppimisen tavoitteet ja tehtävistä annettava palaute
-
monipuoliset arviointimenetelmät
-
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (2014), Opetushallitus
-
Perusopetuksen arviointiluku 6, 10.2.2020., Opetushallitus
-
Arviointia toteuttamassa: näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin (2017) Eija Kauppinen (toim.) & Erja Vitikka (toim.) Opetushallitus
-
Ajattelun taidot ja oppiminen (2016) Irmeli Halinen; Risto Hotulainen; Eija Kauppinen; Päivi Nilivaara; Asta Raami; Mari-Pauliina Vainikainen, PS-kustannus
-
”Että tietää missä on menossa” Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa (2019). Päivi Atjonen, Heikki Laivamaa, Anne Levonen, Sirpa Orell, Mikko Saari, Katriina Sulonen, Marja Tamm, Päivi Kamppi, Nina Rumpu, Risto Hietamaa, Jaakko Immonen. Julkaisut 7:2019. KARVI
kurssikirjallisuus
Marja Tamm
päivi atjonen
ritva mertaniemi
sari harmoinen
risto hotulainen
päivi ruotsalainen
Mia skog
tarja tuomainen
Anniina Kämäräinen
jaakko väisänen
tiina komulainen
Melina LukkarineN

Projektipäällikkö
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO
Projektisuunnittelija
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO