KAARO Åbo / Vasa

KAARO Åbo / Vasa
KAARO Åbo/Vasa utvecklar grundmaterial för lärarutbildningen för att kunna beskriva design och tillvägagångssätt för utvärdering på skolnivå. Materialet inkluderar beskrivning av relationen skolbaserad utvärdering, skolutveckling och pedagogiskt ledarskap på skol- och kommunnivå, samt belyser hur utvärderingsprocessen behöver en uttalad värdegrund och medveten hantering av etiska aspekter vid genomförandet av utvärderingen.
VOIMA – Föräldrarna som resurs i utvärderingen
I projektet stöd för positiv integration utvecklas handlingsmodeller för utvärdering av samarbetet mellan hem och skola, särskilt ur perspektivet hos föräldrar med invandrarbakgrund. Som utvärderingsdata används Finlands Föräldraförbunds och Förbundet Hem och Skolas Föräldrabarometer 2018, som har översatts till de 12 främmande språk som allmännast talas i Finland (arabiska, somaliska, kurdiska, persiska, vietnamesiska, swahili, ryska, estniska, bosniska, bulgariska, albanska och engelska). I ljuset av resultaten från de kollaborativa erfarenheterna ges rekommendationer för samarbetet mellan hem och skola som stöd för skolornas och lärarnas utvecklingsarbete.