Nyhetsbrev
Tervetuloa tutustumaan ajankohtaisiin medianostoihin arvioinnista.
Tältä sivulta löydät linkkejä ja uutisia arvioinnista.
ARVIOINTI MEDIASSA
Seuraa arvioinnista kirjoitettuja uutisia ja osallistu keskusteluun. Löydät tältä sivulta ajankohtaiset medianostot arvioinnin ja arviointiosaamisen teemoista.
Esitys: Lukiodiplomilla voisi korvata yhden viidestä ylioppilastutkinnon kokeesta
Lukiodiplomeja voisi tällöin paremmin hyödyntää korkeakoulujen opiskelijavalinnassa.
Helsingin Sanomat
Arviointi, LOPS, ylioppilastutkinto, lukiodiplomi
Opetushallitus julkaisi perusopetuksen uudet päättöarvioinnin kriteerit
Kriteerit julkaistiin arvosanoille 5, 7, ja 9. Myös arvosanan 8 kriteerejä tarkennettiin. Kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2021 ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa yhdeksäsluokkalaisten päättöarvioinnissa keväällä 2022. Tutustu kriteereihin Opetushallituksen verkkosivuilla!
Opetushallitus
arviointikriteerit, perisopetus, arviointi
Opetushallitus julkaisi luonnokset siitä, mitä tulee osata saadakseen arvosanan 5, 7, 8 tai 9
Kriteerejä voi kommentoida 25. syyskuuta asti. Uudet kriteerit astuvat voimaan ensi vuonna.
Helsingin Sanomat
Lukiolaiset tunnustavat Ylelle: Opiskelijat ovat huijanneet tehtävissä etäopetuksen aikana, mutta se saikin lukiot muuttamaan opetusta
Etäaika on sysännyt lukion opetusta ja arviointiperusteita uuteen suuntaan: Kurssin loppukoe ei muodosta enää yhtä suurta osaa arvosanasta. Perinteiset kokeet on osin korvattu esseillä, nippelitietoa ei enää kysellä.
Yle
lukio, arviointi, etäopetus
Opetushallitus täsmentää aikuisten perusopetuksen arviointilinjauksia
Opetushallitus on täsmentänyt aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskevaa lukua.
OPH
perusopetus, arviointi
Arviointia peruskoulussa yhtenäistetään: ”Pärstäkerroin” ei vaikuta eikä ”armovitosia” anneta
Opetushallitus julkistaa tänään tiistaina tarkemmat kriteerit perusopetuksen arviointiin. Numeroarviointi aloitetaan jatkossa viimeistään neljännellä vuosiluokalla.
Helsingin Sanomat
perisopetus, arviointi, opettajat, OPH
Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen
Opetushallitus laatii tarkemmat kriteerit päättöarviointiin ja täsmentää kaikkia vuosiluokkia koskevia linjauksia yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.
OPH
arviointi, perusopetus
Uudet Pisa-tulokset paljastavat lukuinnon syöksyn jatkuvan, pojista valtaosa lukee vain, jos on pakko
Euroopan maista vain Viro päihitti Suomen lukutaidossa, mutta Aasian maat ja alueet hallitsevat kärkisijoja. Heikkojen lukijoiden osuus Suomessa on noussut, mutta huippulukijoita on yhtä paljon kuin ennenkin.
Helsingin sanomat
PISA, arviointi
Lukio-opetus mullistuu: Kurssit muuttuvat opintopisteiksi, oppiaineiden rajat murtuvat helpommin
Pohja on valtakunnallinen, ja kunnat työstävät nyt omat paikalliset versionsa. Yksityiskohdista voi vielä jokainen lukio muokata omat versionsa.
Helsingin Sanomat
LOPS , lukio, tavoitteet
Lukijan mielipide: Numeroarviointi kriteereineen vahvistaa oppilaiden yhdenvertaisuutta
Sanallisestakin arvioinnista on käytävä ilmi oppilaan osaamisen taso, mikä edellyttäisi myös yhtenäistä skaalausta.
Helsingin Sanomat
numeroarviointi, arviointi, yhdenvertaisuus
Näin lapset leikkivät
Kaksi tuntia ja 50 minuuttia. Niin paljon suomalainen lapsi leikkii tavallisena tarhapäivänä kahdeksan ja neljän välillä. Helsingin yliopiston mittava tutkimushanke on kirjannut sadoissa päiväkodeissa tarkasti muistiin, mitä lapset tekevät mihinkin aikaan.
Helsingin Sanomat
varhaiskasvatus, oppimisympäristön arviointi
Numeroarviointi alkaa jatkossa neljänneltä luokalta, OAJ tyytyväinen: "Sanallinen arviointi on pahimmillaan keinotekoista runoilua"
Tällä hetkellä numeroarvosanat on annettava kahdeksannesta luokasta alkaen.
Yle
numeroarviointi, perusopetus
Oppilaat saivat samalla osaamisella monta eri arvosanaa – numeroarviointi menee kouluissa uusiksi
Miten opettaja voi päättää kuvataiteen arvosanan, kun jokainen piirtää tavallaan? Helppoa se ei ole edes matematiikassa, sillä arviointikriteerit ovat monimutkaiset ja niitä on liikaa.
Yle
arviointi, arviointikriteerit
"Osa oppilaista on ihan pihalla" – valvova viranomainen suomii kovin sanoin koulujen uusia opetusmetodeja
Itä-Suomen aluehallintovirasto haluaa, että koulujen numeroarviointi muuttuu tasapuolisemmaksi.
Yle
ops, arviointi
Yli 60 000 lasta aloittaa peruskoulun: HS selvitti, mitä heille nykyään opetetaan
Enää ei peruskoululaisen tarvitse oppia Pohjanmaan jokia tai Anjalan liittoa. Tärkeämpää on oppia ymmärtämään, mistä tietoa saa – ja miten sitä käytetään.
Helsingin Sanomat
peruskoulu, opetussuunnitelma, tavoitteet, opiskelutaidot
Mihin suuntaan suomalainen koulutus on menossa?
PERUSKOULUSSA ja toisen asteen koulutuksessa tapahtuu nyt alkaneen vuoden aikana paljon.
Oppivelvollisuuden laajennus tuo jo tänä keväänä peruskoulunsa päättäville velvoitteen hakeutua toisen asteen opintoihin.
Lakiin kuuluu myös toisen asteen maksuttomuus. Jatkossa oppimateriaalien sekä vähintään seitsemän kilometrin pituisten koulumatkojen tulisi olla opiskelijalle maksuttomia. Mitä muutos tarkoittaa koulutuksen järjestäjien näkökulmasta?
Helsingin Sanomat
Arviointi
Onko kasi hyvä numero? Entä voiko ujous vaikuttaa numeroon? Viisi kysymystä ja vastausta oppilaiden arvioinnista
Mitä vanhempien on syytä arvioinnin muuttumisesta tietää? Vastaamassa on Oulun yliopiston dekaani Sari Harmoinen.
Yle
Arviointi, yhdenvertaisuus, opetussuunnitelma, peruopetus, numeroarviointi
Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen etenee – arvosanoille määriteltyjä kriteeriluonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8. alkaen
Opetushallitus on valmistellut luonnokset kriteereistä, joissa kuvataan mitä oppilaan tulee osata saadakseen päättöarvioinnissa arvosanan 5, 7, 8 tai 9 eri oppiaineissa. Arviointikriteerit on laadittu yhteistyössä asiantuntijoiden, opettajien ja sidosryhmien kanssa. Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerien luonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8.–25.9.2020.
OPH
arviointikriteerit, perusopetus, Arviointi
Oppilaan arviointi perusopetuksessa poikkeusolojen aikana
Opetushallitus on laatinut ohjeistuksen siihen, miten poikkeusolot tulisi huomioida perusopetuksessa tapahtuvassa arvioinnissa.
OPH
arviointi, poikkeusolot, perusopetus
Arvosanojen korotusinto vetää väkeä ylioppilaskirjoituksiin – lukiolainen Sini Ojala: ”Koepäivänä salissa istuu tosi paljon porukkaa”
Todistuksella on tärkeä merkitys opiskelijavalinnoissa. Arvosanojen korotusmahdollisuudet lisääntyivät viime syksynä.
Yle
ylioppilastutkinto, lukio, arviointi
Numeroiden antamista aikaistetaan peruskouluissa – arviointia myös yhtenäistetään oppilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi
Arviointikäytännöt vaihtelevat kouluissa huomattavasti. Samalla osaamisella on voinut saada monta eri arvosanaa.
Yle
peruopetus, arviointi, OPH, numeroarviointi
Pisa-tulokset julki: Suomalaislasten lukutaito maailman kärkeä, mutta erot kasvavat – pojista lähes kaksi kolmasosaa lukee vain, jos on pakko
Osaamiserot sukupuolten välillä ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat. Myös perhetaustan vaikutus lasten taitotasoon on vahvistunut.
Yle
PISA, arviointi, lukutaito
Vuoden opettaja 2019: Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle
Opetus- ja kulttuuriministeriön 5.11.2019 julkaisema tiedote ICILS: Suomalaistytöt poikia parempia monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa jakaa tärkeää tietoa oppilaidemme monilukutaidon tilasta.
Dimensio
arviointi, monilukutaito
Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet julki: kurssit muuttuvat opintopisteiksi ja opinto-ohjausta saa myös valmistumisen jälkeen
Uudessa lukiossa korostuvat laaja-alaisuus ja ilmiöittäminen. Menetelmiä on kritisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.
Yle
lukio, LOPS
Mielipide: Koulujen numeroarviointi saa suosimaan helpompia tehtäviä ja välttämään älyllisten riskien ottamista
Numerot ovat monelle helppo ja tuttu tapa, mutta siihen hyvät puolet jäävätkin. Tutkimusten mukaan koulunumerot ovat ongelma.
Helsingin Sanomat
numeroarviointi
Matematiikan arvosanojen painottamisella opiskelijavalinnoissa on vakavia seurauksia
Kun lukioissa ennen opiskeltiin valittuja vieraita kieliä pitkäjänteisesti lukion alusta loppuun, nyt niitä harrastellaan muutaman kurssin verran, ja sen jälkeen niistä luovutaan ”kannattavampien” aineiden hyväksi. Tätä opiskeltavien aineiden silppuuntumista on lisännyt korkeakoulujen päätös suosia matematiikkaa opiskelijavalinnoissaan.
Helsingin Sanomat
lukio, arviointi
Perusopetuksen arvioinnin periaatteet uudistuvat – luonnos avattu kommentoitavaksi
Opetushallitus on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet kommentoitaviksi verkkosivuillaan. Kehittämistyön tavoitteena on arvioinnin yhdenvertaisuuden lisääminen ja sen myötä peruskoulun tasa-arvoisuuden vahvistaminen. Kaikkia vuosiluokkia koskevia arvioinnin kansallisia linjauksia tarkennetaan osana päättöarvioinnin uudistamista.
OPH
perusopetus, arviointi
Lapsi ei pärjää yksin – ei myöskään opettaja
Viimeaikainen koulukeskustelu on keskittynyt parjaamaan ajankohtaisia koulu-uudistuksia, kuten opetussuunnitelmaa ja avoimiin tiloihin perustuvaa koulurakentamista. Oppimisen tutkijoiden silmin keskustelu on kuitenkin hakoteillä.
Kaleva
itseohjautuvuus
Syksyllä ylioppilaskokeen arvosanoja saa alkaa korottaa rajoituksetta, ja uusiminen kannattaa aiemmin kerrottua useammin
Ylioppilaskokeensa uusineista vähintään kolmannes tai jopa puolet onnistuu korottamaan arvosanaansa. Ylioppilastutkintolautakunta kertoi aiemmin virheellisesti, että onnistumisprosentti olisi vain 5–6.
Helsingin Sanomat
lukio, ylioppilastutkinto
Yhteisopettajuus lisääntyy Lahden alakouluissa
Esimerkiksi kahden luokan opettajat voivat antaa työpanoksensa yhdelle, isommalle ryhmälle.
Yle
opettajat, yhteisopettajuus